Новий порядок організації інклюзивного навчання в школах. Головні зміни

Кабмін затвердив зміни до Порядку організації діяльності інклюзивних класів у закладах загальної середньої освіти.

Про це написали на сайті МОН.

Одною з головних змін є введення поняття “рівні підтримки” – обсягу тимчасової або постійної підтримки в навчанні дітей, які цього потребують. Рівень підтримки співвідносний зі ступенем прояву труднощів.

Якщо в учнів виникають незначні, поодинокі труднощі, які можна подолати зусиллями закладу освіти, їм може надаватися підтримка першого рівня. Для такої підтримки не потрібен висновок ІРЦ,

Якщо зусиль закладу освіти недостатньо, батьки мають звернутися до інклюзивно-ресурсного центру за комплексною психолого-педагогічної оцінки розвитку особи. Вона визначить, який рівень підтримки може надаватися такому учню.

Зокрема, другий рівень надається учням, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) – наявність бар’єрів у різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності), є потреба в пристосуваннях освітнього середовища (індивідуальній програмі розвитку, навчальному плані, дизайні приміщень відповідно до потреб), допоміжних засобах і додатковій підтримці, присутності асистента вчителя.

Третій – надається учням, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву), коли є бар’єри в різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності), є потреба в пристосуваннях освітнього середовища (індивідуальній програмі розвитку, навчальному плані, адаптації змісту навчання, дизайні приміщень тощо), допоміжних засобах і додатковій підтримці, присутності асистента вчителя. Можлива потреба в присутності асистента дитини.

Четвертий – надається особам з ООП, які мають труднощі тяжкого ступеня прояву, коли є бар’єри в різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню / взаємодії / ігровій діяльності / мобільності), є потреба в пристосуваннях освітнього середовища (індивідуальній програмі розвитку, навчальному плані, адаптації або модифікації змісту навчання, дизайні приміщень тощо), допоміжних засобах, інших додаткових послугах та пристосуваннях (наявність ресурсної кімнати тощо), присутності асистента вчителя й учня.

Учням із найважчими ступенями прояву надається п’ятий рівень. Водночас, умови повторюють четвертий рівень.

Порядок передбачає, що якщо в школі є кілька класів з учнями одного року навчання, то вони розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням обсягу тимчасової або постійної підтримки учнів з ООП:

  • не більше одного учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
  • не більше двох учнів, які потребують третього рівня підтримки;
  • не більше трьох учнів, які потребують другого рівня підтримки.

Учні, які потребують першого рівня підтримки, розподіляються між класами без урахування кількості таких осіб. До класу-комплекту учні зараховуються без урахування кількості таких осіб.

Також змінені умови проведення індивідуальних і групових корекційно-розвиткових занять. Групові заняття проводять для 2–8 учнів.

Окрім того, дозволено створювати інклюзивні міжкласні групи (різні роки навчання) для проведення занять і вивчення предметів та інтегрованих курсів. У такі групі може бути від 6 до 12 учнів.

Новий порядок почне діяти з 1 січня 2022 року.

Докладно про умови навчання дітей з ООП можна прочитати в проєкті документа, що опублікували перед засіданням Кабміну. Там також є протокол оцінки потреби учня в наданні підтримки в закладі освіти (заповнюється командою психолого-педагогічного супроводу для першого рівня підтримки) і форма для індивідуальної програми розвитку: